In lumea de astazi, plina de informatii, fiecare dintre noi doreste sa foloseasca site-uri si aplicatii care sa economiseasca timp si sa nu epuizeze un creier supraincarcat. Stiind acest lucru, companiile se straduiesc sa creeze cele mai usor de inteles si mai convenabile produse digitale. Un design UI si UX competent le ajuta sa atinga acest obiectiv.
Designul site-urilor web, al aplicatiilor sau al gadgeturilor nu reprezinta doar efecte vizuale frumoase, ci solutionarea unor sarcini specifice si destul de complexe.
UI si UX sunt doi termeni care sunt adesea confundati sau neintelesi. In acest articol, vom oferi definitii simple ale UI si UX, vom explica in ce mod difera si de ce sunt atat de importante si vom oferi exemple pentru a le face mai usor de inteles.
Definitia UI si importanta designului UI
UI (un acronim pentru User Interface, interfata cu utilizatorul) este mijlocul prin care o persoana controleaza un site web, o aplicatie sau un dispozitiv. Pe scurt, acestea sunt orice elemente care permit utilizatorului sa interactioneze cu produsul (digital sau tangibil), de exemplu:
- campuri de introducere a textului, cursoare, tooltips pe site-urile web;
- butoane interactive, comutatoare, tranzitii intre ecrane si meniuri in aplicatii;
- cautare vocala sau asistent vocal (Siri pentru posesorii de produse Apple, Alexa pe dispozitivele Amazon);
- Desktop;
- ecran tactil;
- tastatura, mouse de calculator.
Un exemplu tipic de dispozitiv de interfata cu utilizatorul este o telecomanda pentru televizor. Aceasta are o tastatura numerica, butoane pentru volum, schimbarea canalelor, oprirea etc. Acest set de butoane, precum si amplasarea lor pe controler, constituie interfata de utilizare. Un vitezometru de masina, un bancomat, un dispozitiv de realitate virtuala sunt toate forme diferite de UI.
Daca sapati mai adanc, puteti intelege ca interfata cu utilizatorul este un domeniu destul de vast, care include prezicerea preferintelor utilizatorului si apoi crearea unei interfete care sa le poata satisface. Designul UI nu se concentreaza doar pe estetica, ci si pe maximizarea capacitatii de reactie a produsului, a eficientei si a accesibilitatii. Un design bun al interfatei de utilizator este important deoarece poate transforma un utilizator potential intr-un client real. Acest lucru se intampla in conformitate cu trei principii:
- Designul UI este „invizibil”, adica nu distrage atentia de la sarcinile utilizatorului, este intuitiv si asigura o functionare fara probleme. Nu designul in sine conteaza pentru consumator, ci faptul ca sarcinile sale sunt rezolvate cu usurinta si cu un efort minim.
- Interfata cu utilizatorul este placuta, sau cel putin nu dezamagitoare. Atunci cand designul prezice nevoile utilizatorului, acesta permite o experienta mai personalizata si mai captivanta, care il face sa revina pentru mai mult.
- Interfata de utilizare transmite valorile marcii si creeaza incredere in utilizator. Un design bun este un design emotional. Utilizatorii asociaza sentimente pozitive cu brandurile care sunt capabile sa creeze magia usurintei.
Atata timp cat tehnologia informatica va continua sa faca parte din viata de zi cu zi, va fi necesar sa se creeze interfete care sa permita utilizatorilor de toate varstele, nivelurile de pregatire si experienta tehnica sa le utilizeze in mod eficient.
O scurta istorie a designului UI
In anii ’70, pentru a controla un computer se folosea o interfata de linie de comanda: pentru a efectua o sarcina simpla, utilizatorul avea nevoie de cunoasterea unui limbaj de programare si de un numar nesfarsit de linii de cod. Cativa ani mai tarziu, Xerox PARC a dezvoltat prima interfata grafica cu utilizatorul. Datorita acestei inovatii revolutionare, oricine putea interactiona cu calculatorul fara a utiliza coduri, trimitand comenzi prin intermediul pictogramelor, butoanelor si meniurilor.
In 1984, Apple Computer Corporation a lansat primul computer de uz casnic echipat cu un mouse de tip „point-and-click”. Disponibilitatea si omniprezenta computerelor personale si de birou au insemnat ca interfetele trebuiau sa fie concepute tinand cont de utilizatori. Ca urmare, s-a nascut designul UI.
Designerii moderni de UI lucreaza nu numai cu interfete de calculator, ci si cu dispozitive mobile, aplicatii, realitate augmentata si virtuala, sistemul casnic inteligent si chiar cu interfete „invizibile” sau fara ecran, cum ar fi vocea, gesturile si lumina.
Doar despre UX
Ganditi-va la ultima vizita la o cafenea sau la un restaurant. Care a fost prima impresie cand ati intrat? Cum a fost conceput meniul? Mancarea a fost gatita suficient de repede si ce gust avea? Cat de bine ati fost servit? V-ati mai intoarce acolo?
Raspunsurile la aceste intrebari, inclusiv toate experientele emotionale care se nasc atunci cand interactionati cu o cafenea sau un restaurant, reprezinta experienta utilizatorului sau UX. In lumea moderna, acest termen este folosit cel mai adesea in legatura cu produsele sau serviciile digitale, desi depaseste cu mult sfera tehnologiilor inalte.
UX (acronim pentru User Experience) este experienta pe care o traieste o persoana atunci cand utilizeaza un produs, o aplicatie, un sistem sau un serviciu. UX include mai multe aspecte: utilizabilitatea, utilitatea, relevanta, usurinta de navigare, functionalitatea.
Experienta utilizatorului este atat de importanta incat marile companii angajeaza zeci de designeri UX pentru a studia utilizatorii si nevoile lor. Spre deosebire de omologii lor de la UI, care se concentreaza mai mult pe rezolvarea problemelor tehnice legate de programare, designerii UX trebuie sa aiba creativitate, abilitati de gandire critica si empatie pentru a crea produse centrate pe client.
In zilele noastre, designul UX a devenit sinonim cu afacerile bune, deoarece produsele si serviciile reusesc pe piata doar daca ofera o experienta de utilizare fara cusur. Imaginati-va ca va decideti sa cumparati adidasi de la un magazin online. Deschideti categoria Pantofi sport si vedeti peste 300 de perechi diferite – grozav! Dar brusc va dati seama ca site-ul nu va permite sa filtrati rezultatele, ceea ce inseamna ca va trebui sa cautati printre sute de optiuni nepotrivite inainte de a gasi ceea ce aveti nevoie.
Dupa ce ati pierdut mult timp, in cele din urma adaugati produsul in cosul de cumparaturi, doar pentru a constata ca inainte de a plati trebuie sa va creati un cont prin completarea a douazeci de campuri obligatorii! Cumpararea adidasilor pe acest site reprezinta o multime de batai de cap si de neplaceri, asa ca va decideti sa cautati pantofi intr-un alt magazin online. Acesta este un exemplu de design UX slab al unui site web.
Orice produs sau serviciu cu care o persoana intra in contact provoaca anumite experiente. Sunt usor de utilizat? Va permit sa rezolvati sarcinile dorite cu un efort minim? Sunt logice? Toate acestea sunt indicatori ai unei experiente bune sau proaste a utilizatorului. Scopul designului UX in afaceri este de a creste satisfactia si loialitatea clientilor prin utilitate, usurinta in utilizare si bucuria de a interactiona cu un produs.
Istoria designului UX: De la Feng Shui la Apple
Desi termenul „UX design” a fost inventat pentru prima data in 1995 de catre cercetatorul si inginerul american Don Norman, istoria UX este mult mai veche. Va invitam sa aruncati o privire retrospectiva si sa urmariti evolutia sa fascinanta.
Principiile fundamentale ale UX isi au radacinile in vechea filozofie chineza a Feng Shui, al carei scop este de a crea armonie intre o persoana si spatiul din jurul sau (spatiul de locuit sau mediul de lucru). Un designer UX adopta aceeasi abordare atunci cand creeaza o aplicatie sau un site web ca un designer de interior: sarcina sa este de a aranja elementele astfel incat interfata sa fie intuitiva si confortabila de utilizat.
Exista dovezi ca, in secolul al V-lea i. Hr. e. in Grecia antica, locurile de munca erau amenajate in conformitate cu principiile ergonomiei – stiinta proiectarii si organizarii spatiilor de lucru, a produselor sau a sistemelor astfel incat acestea sa se potriveasca persoanelor care le folosesc. De exemplu, arheologii au descoperit documente in care vindecatorul grec antic Hipocrate indica modul in care ar trebui sa fie proiectat locul de munca al chirurgului si instrumentele pe care acesta le foloseste, precum si imagini ale unor scaune cu spatare care urmaresc conturul corpului. Imi aminteste de UX, nu-i asa?
La inceputul anilor 1900, inginerul american Frederick Taylor a scris cartea “Principii de management stiintific”, in care a definit sensul managementului ca fiind o solutie la problema neproductivitatii prin optimizarea interactiunii lucratorilor cu instrumentele lor. Aceasta abordare este similara cu principiile UX.
Urmatoarea piatra de hotar in dezvoltarea UX a avut loc in anii 1940, cand gigantul auto Toyota, in efortul de a imbunatati eficienta fluxului de lucru, a dezvoltat un sistem de productie centrat pe consumator.
O alta figura semnificativa in istoria UX este Henry Dreyfuss, maestru designer industrial si proiectant al primului handset all-in-one din lume cu cadran incorporat. In 1955, el a scris cartea “Design for People” (Design pentru oameni), in care a descris designul UX dupa cum urmeaza: daca interactiunea unei persoane cu un produs devine o problema, putem vorbi despre un esec al designerului; daca contactul cu un produs face o persoana mai fericita si incurajeaza o achizitie, atunci designerul a reusit.
Poate parea ciudat, dar faimosul desenator de desene animate Walt Disney este adesea mentionat ca fiind unul dintre primii designeri UX din istorie. Parcul sau Disney World a fost creat printr-o analiza profunda a experientei utilizatorului. Disney a pastrat intotdeauna accentul pe persoana si a gandit totul pana la cel mai mic detaliu: actorii au fost instruiti cum sa se poarte cu clientii si cum sa execute chiar si cele mai nesemnificative actiuni, cum ar fi sa dea din maini si sa zambeasca.
In 1995, inginerul electric si omul de stiinta cognitiv Donald Norman s-a alaturat companiei Apple Corporation pentru a ajuta la cercetarea si dezvoltarea unei noi linii de produse centrate pe om. El a cerut sa fie numit arhitect al experientei utilizatorului, marcand astfel nasterea pozitiei de designer UX.
Pana atunci, Norman scrisese o carte populara, “The Design of Everyday Things” (Designul lucrurilor de zi cu zi), in care acorda prioritate utilizabilitatii si functionalitatii obiectelor, mai degraba decat esteticii acestora.
Dupa cum arata istoria, designul UX este mai vechi decat ati putea crede. Cu toate acestea, apogeul sau este inca pe cale sa vina: pe masura ce tehnologia si internetul sunt introduse in mod activ in vietile noastre, UX va continua sa evolueze.
Diferenta dintre UI si UX design
Amintiti-va cum arata motorul de cautare Google. Interfata sa discreta subliniaza faptul ca o functionalitate excelenta nu necesita clopote si fluiere. Sistemul Google, centrat pe utilizator, stie ca atunci cand o persoana vine pe un site, are nevoie de un singur lucru: sa gaseasca informatii. Si sa o faca rapid. Faptul ca cuvantul „google” este un verb utilizat pe scara larga arata cat de bine se descurca compania cu experienta utilizatorului.
Acum, imaginati-va ca cautarea de informatii pe Google in loc de 0,7 secunde va dura 15 secunde, adica veti pierde ocazia de a primi instantaneu un raspuns la cererea dumneavoastra. Pastrand o interfata concisa (UI), experienta utilizatorului (UX) se va schimba, dobandind o conotatie negativa.
Cand accesati Facebook sau Twitter, vedeti interfata de utilizare. Fiecare buton, fiecare camp de introducere a textului, fiecare meniu derulant a fost proiectat cu meticulozitate de catre un designer de interfata. Designerul UX a incercat sa te faca sa te indragostesti de produs si sa te bucuri de utilizarea lui.
Designul UX acopera intregul spectru al interactiunii cu utilizatorul, in timp ce designul UI se concentreaza pe elemente mai tangibile. Relatia dintre ele este vitala pentru succesul oricarui proiect. Munca comuna a designerilor UI si UX se concentreaza pe un obiectiv comun – satisfacerea nevoilor si asteptarilor utilizatorului.
Proiectarea UI si UX reprezinta designul oricarei interfete cu utilizatorul, in care usurinta de utilizare este la fel de importanta ca si aspectul. Conform statisticilor, majoritatea utilizatorilor parasesc site-urile web dupa 10-20 de secunde de interactiune cu acestea, iar peste 28% dintre oameni sterg aplicatiile in termen de 2 zile de la instalarea lor. De ce? Motivul principal este designul slab al interfatei si al UX-ului. Companiile de tehnologie cu experienta nu se zgarcesc la aceste domenii, deoarece inteleg ca utilizatorii vor alege produsul unui concurent daca al lor nu ofera o interfata fara cusur si atractiva.
Prieteni, va dorim sa dati peste produse create de designeri talentati de UI si UX care sa va aduca maximum de placere la utilizare. Mult succes!