Procesul de optimizare SEO desemenează, în ansamblu, optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare. Cel mai vizat motor de căutare în acest sens este Google, întrucât deține, cu o detașare remarcabilă, monopolul absolut la nivel mondial în sensul popularității de care se bucură și al utilizării intensive de către internauții din întreaga lume.
În ceea ce privește site-urile care beneficiază de obicei de servicii SEO (Search Engine Optimization), acestea pot fi magazine online sau pagini web de prezentare pentru diverse alte firme și companii, precum: agenții de turism, agenții de consultanță sau chiar agenții de… marketing și publicitate, care se promovează (inclusiv) pe sine.
Așadar, vorbim de o tehnică de promovare a bunurilor și serviciilor; mai precis, o tehnică de e-marketing. Într-o accepție largă – sau, mai degrabă, restrânsă –, optimizarea SEO se realizează prin conceperea unui conținut strategic, care targetează anumite cuvinte cheie și expresii de căutare relevante pentru domeniul de activitate al site-ului respectiv. De pildă, un magazin digital care vinde produse vestimentare pentru femei, va include în content-ul său cuvinte de genul: „haine femei”, „haine dama”, „rochii”, „fuste”, „paltoane pentru femei” ș.a.m.d.
Conținutul generat în procesul de optimizare SEO se clasifică atât în conținut de tipul on-page (mesaje promoționale afișate direct pe site, descrieri de produs, texte de prezentare), cât și off-page (comunicate de presă, advertoriale, postări social media). Într-adevăr, content-ul scris este primordial în Search Engine Optimization, fiind denumit chiar „regele” optimizării. Cu toate acestea, strict o astfel de abordare ar fi una neproductivă.
Pe lângă faptul că optimizarea SEO include și aspecte de ordin tehnic, spre îmbunătățirea experienței utilizatorului pe un site care să fie lipsit de orice fel de erori de navigare, mai există și alte elemente care ar trebui să fie optimizate din punct de vedere SEO.
Acestea sunt: imaginile, video-urile și elementele de design web. Practic, orice constituie conținut, în SEO, nu trebuie neglijat. Sau, cu alte cuvinte, orice detaliu poate face diferența când vine vorba de optimizare SEO.
Optimizarea imaginilor
Optimizarea imaginilor sugestive care însoțesc conținutul scris constă, practic, în redimensionarea acestora, astfel încât ele să fie cât mai mici și să ocupe cât mai puțin spațiu în pagină – maximum 500 KB/imagine. De asemenea, este indicat ca imaginile folosite să fie de tipul JPEG, cel mai comun format.
Optimizarea video-urilor
Ca regulă generală, este indicat ca fișierele video să fie încărcate sub formă pop-up, și nu embedded. În plus, acestea pot fi optimizate prin editarea lungimii lor, fiind scurtate astfel incât să prezinte doar partea esențială a informației. Toate aceste demersuri sunt utile pentru a evita solicitările HTTP suplimentare.
Optimizarea design-ului web
Integrarea imaginilor, a CSS-urilor, script-urilor, plugin-urilor, aplicațiilor și diferitelor instrumente ce țin de design-ul web al unui site trebuie efectuată cu mare măsură și atenție. Toate acestea, rând pe rând, implică o solicitare HTTP suplimentară, ce poate afecta viteza de încărcare a paginilor.
Notă: în definitiv, optimizarea tuturor acestor elemente de mai sus contribuie la îmbunătățirea vitezei de încărcare a paginilor web în cauză, aspect tehnic deosebit de important în SEO.