In lumea fluxurilor uriase de informatii, nu exista o nevoie deosebita de a retine datele necesare, deoarece cele mai necesare dintre acestea pot fi obtinute fara efort, de exemplu, prin trimiterea unei cereri catre bara de cautare a browserului pe internet.
Creierul unei persoane moderne este reconstruit pentru a economisi energie – acesta este un fel de modalitate de a proteja constiinta de supraincarcare, gigabytes de informatii, care devin din ce in ce mai multi in fiecare zi, este literalmente peste tot: in smartphone-uri, computere, televizor, pe panouri publicitare, in radioul care canta in transporturi etc.
Atentia trece la modalitati mai simple de a obtine informatii pe care pur si simplu nu ni le amintim. Ca urmare, se pierde capacitatea de a gandi, de a fixa ceea ce se vede. Exista un astfel de lucru ca autismul digital, una dintre caracteristicile caruia este doar lipsa unei memorii dezvoltate.
Dar nu putem fi mereu online, din cand in cand apar situatii in care trebuie sa ne amintim ceva: studentii la examene, specialistii de diferite profiluri in timpul serviciului, un candidat la un interviu, oamenii de stiinta la o conferinta. Capacitatea de a memora poate fi dezvoltata, pentru aceasta exista diverse metode de mnemonica sau mnemotehnica care sunt la dispozitia absolut fiecarei persoane.
Sa vorbim despre invatarea mnemotehnicii, sa ne dam seama de ce si daca toata lumea are nevoie de ea si cum sa o invete. Privind inainte, observam: orice formare intr-un grup sau sub supravegherea unui curator sau profesor este cea mai eficienta. Programul educational trebuie sa fie structurat si livrat in mod consecvent.
Ce este mnemonica?
Arta memorarii prin tehnici speciale si tehnici bazate pe crearea de conexiuni si asociatii este denumita mnemonica sau mnemotehnica, ceea ce este unul si acelasi lucru. Ea difera de memorarea tehnica, capacitatea de a reda informatii prin recrearea unei secvente logice in cap, inlocuind obiectele si faptele abstracte cu concepte si reprezentari.
Mnemonica va permite sa va amintiti informatii pentru o perioada lunga de timp si extinde asa-numita „memorie de lucru” a unei persoane. S-a dovedit ca crammingul isi arata eficienta pe termen scurt, adica fixeaza informatiile in memorie pentru o perioada scurta de timp. De exemplu, un student care, fara sa inteleaga, a memorat faptele unei teorii pentru un examen, cel mai probabil le va uita curand, imediat ce atentia se va muta de la subiect. Acest fapt reprezinta o problema pentru invatamantul profesional: viitorii specialisti trebuie sa asimileze cantitatea maxima de informatii primite, ceea ce, in cele mai multe cazuri, nu contribuie la cramming.
Invatarea mnemotehnicii mobilizeaza mecanismele naturale de memorare ale creierului, care va permit sa restabiliti informatiile din memorie in memoria de lucru suficient de rapid. Abordarea corecta a dezvoltarii si utilizarii mnemotehnicii deschide posibilitatea de a reduce programele de pregatire pe termen lung de la cativa ani la cateva luni. Cu ajutorul mnemotehnicii, se alcatuiesc programe eficiente pentru invatarea limbilor straine si pentru stapanirea unor noi profesii.
Ce oportunitati deschide mnemotehnica?
Conceptul de mnemotehnie este probabil bine cunoscut de multi – a devenit utilizat in mod activ in epoca excesului de informatii din mediul inconjurator, dar nu multi indraznesc sa stapaneasca abilitatea de memorare, deoarece nu inteleg de ce este necesar acest lucru.
Arta de a memora informatii este stapanita in principal de acele persoane care au nevoie in mod direct de ea: elevi, studenti, medici, lingvisti, profesori, experti in diverse domenii. Cu ajutorul mnemotehnicii, atunci cand se predau limbi straine, se pot memora cu usurinta cuvintele, astfel incat principiile sale sunt aplicate in aproape toate programele scolare de limbi straine.
Dupa cum s-a mentionat deja, arta mnemotehnicii imbunatateste memoria de lucru a creierului uman, convolutiile incep sa lucreze mai eficient:
- sunt retinute faptele si promisiunile importante;
- faptele importante sunt fixate in memorie;
- atentia nu este imprastiata;
- va puteti pregati mai repede pentru teste si examene;
- tineti minte listele de cumparaturi;
- orice subiect poate fi gandit in profunzime fara a folosi gadgeturi si notite.
Mnemonica contribuie la dezvoltarea atentiei, a imaginatiei, a gandirii imaginative, a capacitatii de a vizualiza. Atunci cand se stapaneste arta mnemotehnicii, ambele emisfere sunt activate, in timp ce la o persoana obisnuita doar una predomina in viata de zi cu zi:
- emisfera stanga a creierului este responsabila de gandirea logica si de minte, de ordine, de directia tehnica conditionata;
- emisfera dreapta este responsabila pentru creativitate, perceptia culorilor, imaginatie, relatii spatiale si imagistica.
Alinierea conditionata a activitatii de lucru a emisferelor creatoare si logica contribuie la construirea de serii asociative: imaginile sunt folosite pentru sarcini logice. Procesul de invatare devine mai armonios prin extinderea capacitatilor creierului.
Domenii de implementare a mnemotehnicii
Arta memoriei este utilizata pe scara larga in diverse sfere ale vietii. Mnemonica este deosebit de utila in programele de lucru cu copiii neobisnuiti, in special in pedagogia si psihologia corectionala.
Practicienii din institutiile prescolare folosesc metodologia mnemotehnicii pentru a invata copiii cu subdezvoltare generala a vorbirii. Tehnicile de memorizare ii ajuta pe elevii cu dizabilitati de dezvoltare sa isi formeze ganduri, sa fixeze poezii in memorie, sa compuna povesti, sa faca relatari si sa isi extinda perceptia asupra lumii din jurul lor.
Una dintre modalitatile eficiente de crestere a memorabilitatii vocabularului este inlocuirea obiectelor abstracte cu concepte, completate de reprezentari vizuale, auditive si kinestezice care leaga obiectele de informatiile deja existente. Asociatiile rezultate simplifica calitativ memorarea.
Utilizand tehnicile de mnemotehnie, elevii isi amintesc in medie aproximativ 92% din informatii. O calitate constant ridicata a memorarii are loc exact in momentul in care ambele emisfere ale creierului lucreaza intensiv , de obicei in perioada de 20-50 de minute din momentul in care materialul a fost studiat. In prima ora, memoria umana este capabila sa inregistreze 40-45% din datele noi, aproximativ 30% dintre acestea pot scadea in 48 de ore. In consecinta, studiul limbilor folosind tehnici mnemotehnice trebuie efectuat zilnic timp de 20-30 de minute.
O serie de specialisti diferiti trebuie sa pompeze capacitatea de a memora cantitati mari de informatii in afara institutiilor de invatamant: oameni de stiinta, medici, programatori, figuranti etc. In mod separat, observam vorbitorii care se adreseaza publicului. De obicei, ei tin prelegeri conform planului si, de regula, au un rezumat a prezentarii, dar cat de des vedeti vorbitori, profesori, politicieni care citesc de pe o foaie de hartie fara sa-si ia ochii de pe ea?
Atunci cand un vorbitor interactioneaza direct cu publicul, el este, desigur, liber sa improvizeze, concentrandu-se pe reactia publicului, si totusi prelegerea trebuie sa fie stapanita de el. Memorizarea este facilitata de tehnicile de mnemotehnie. Acestea sunt inca folosite de catre cercetasii care sunt capabili sa-si aminteasca cele mai mici detalii fara suporturi straine.
Cum sa inveti tehnicile de mnemonica?
Sa incepem cu faptul ca tehnicile de memorare au fost cunoscute de stramosii nostri inainte de aparitia scrisului, cand nu aveam unde sa inregistram si sa acumulam informatii. Preotii, batranii erau purtatorii de traditii, istorie, evenimente si cunostinte secrete. Apoi a aparut scrisul, a aparut efectul memoriei pe termen scurt – la inceput se retinea evenimentul, apoi era transferat pe hartie, dupa care era posibil sa se „elibereze” spatiu in creier pentru date noi. Prima mentiune despre mnemotehnica a aparut in 86-82. i.Hr.: un profesor necunoscut de retorica din Roma a creat lucrarea „Arta memoriei” .
Nu ne vom scufunda in istorie, vom observa doar ca dezvoltarea memoriei a fost inca caracteristica stramosilor nostri si chiar generatiei, care nu a fost influentata semnificativ de epoca gadgeturilor. Acest lucru inseamna ca sarcina noastra este de a invata cum sa memoram informatii si sa restauram, iar apoi sa extindem abilitatile creierului.
Tehnicile de mnemonica nu sunt un mare secret ascuns publicului. O multime de metode pot fi gasite in literatura de specialitate, pe Internet, printre purtatorii de cunostinte despre mnemonica.
Cel mai simplu mod este sa inveti mnemotehnica online. Pentru a face acest lucru, nu trebuie sa mergeti nicaieri, sa va inscrieti, doar sa gasiti cateva trucuri, sa le alegeti pe cele potrivite si sa practicati. Dar nu va grabiti sa mergeti sa cautati exercitii – mai jos vom vorbi despre cele mai populare, eficiente si versatile tehnici.
Autoeducatie
Sa incepem cu cel mai simplu – studiul independent al mnemotehnicii. Aceasta este dezvoltarea anumitor tehnici si o pregatire regulata – cu toate acestea, mnemotehnica implica dezvoltarea de abilitati.
Primul pas este sa decideti de ce trebuie sa studiati mnemonica: sa memorati cuvinte, fapte, sa invatati un copil sau sa stapaniti arta pe cont propriu, asa cum se spune, pentru voi insiva. Apoi, pornind de la nevoie, identificati cele mai bune tehnici. Sau folositi-le pe toate impreuna.
In continuare, vom lua in considerare principalele tehnici universale de memorare care sunt utilizate in diferite programe de formare.
Literele initiale sau efectul de margine
Majoritatea oamenilor au tendinta de a-si aminti informatiile de la inceputul si sfarsitul seriei structurale. Efectul a fost inregistrat de omul de stiinta german Hermann Ebbinghaus in lucrarea sa „Memoria”. Esenta metodei de memorare marginala consta in fixarea in memorie a ceea ce s-a spus la inceput si la sfarsit.
Experimentele au aratat ca eficienta maxima a creierului are loc la inceputul procesului cognitiv (citire, prelegere, vizionare de stiri), apoi scade si se fixeaza din nou la sfarsit. Un flux de stiri este construit intr-un mod similar: daca nu s-au petrecut evenimente placute si pozitive, pentru a nu lasa un gust amar pentru public, se pune intotdeauna ca ultima stire un videoclip placut. In grupurile structurale (articole, brosuri, texte informative), informatiile importante sunt concentrate la inceputul si la sfarsitul textului.
Regula lui Miller
In secolul XX, psihologul George Miller a efectuat o serie de experimente pe un grup de persoane si a constatat urmatoarele: in medie, memoria pe termen scurt poate gazdui simultan 9 numere binare, 8 zecimale, 7 litere din alfabet si 5 cuvinte simple. Total 7±2 elemente. Aceasta regula este utilizata la compilarea programelor mnemotehnice si a diferitelor tipuri de antrenament.
Daca trebuie sa va amintiti ceva, incercati sa nu aveti mai mult de sapte elemente in numarul de elemente (subgrupuri, obiecte, fapte etc.).
Efectul de izolare (Restorff)
Aceasta metoda de memorare se bazeaza pe fixarea in memorie a unui obiect care iese cel mai mult in evidenta dintre elementele de informatie propuse. Cu alte cuvinte, cu cat subiectul este mai expresiv, cu atat este mai usor de retinut. Aceasta tehnica este utilizata de specialistii in relatii publice, specialisti in publicitate, specialisti in marketing, care incearca sa evidentieze produsul vandut in mintea consumatorului si sa sublinieze importanta acestuia.
Atunci cand studiati si structurati informatiile conform metodei Restorff, incercati sa izolati faptele, elementele in grupuri si sa le fixati imaginea. Acest lucru trebuie facut in asa fel incat grupurile sa nu semene intre ele, astfel incat fiecare dintre ele sa devina stralucitoare si memorabila.
Metoda lui Cicero
Metoda Cicero sau metoda camerei romane este cea mai veche si cea mai simpla metoda de structurare a informatiilor. Ea face legatura intre gandirea asociativa si cea figurativa.
Esenta metodei este urmatoarea: aranjati mental obiectele, faptele si elementele care trebuie retinute in orice camera familiara intr-o anumita ordine. Priviti-le, astfel imaginea va fi fixata in memorie. Este important ca spatiul sa va fie familiar: poate fi o camera, un birou, o strada, o sala, un hol, o veranda – tot ceea ce este cunoscut in detaliu de memoria dumneavoastra.
Ulterior, va fi suficient sa va amintiti aceasta camera, iar obiectele din ea par sa se aseze de la sine. De fapt, asta facea Cicero: inainte de spectacole, se plimba prin parcul sau si punea mental la locul lor subiectele si intrebarile care urmau sa fie incluse in discurs.
Hartile mentale ale lui Buzan
O alta tehnica de mnemotehnie este cea a hartilor mentale a lui Tony Buzan. Hartile trebuie sa fie create de tine insuti. Informatiile trebuie structurate si inregistrate in diagrame de flux.
Cum se lucreaza cu cartile: Luati o foaie de hartie si creioane colorate sau pixuri cu varf de pasla. In centrul foii, plasati o imagine care va simboliza informatia, poate fi un cerc sau un patrat, un nor, o casa sau soarele – simbolismul nu va conta neaparat.
Mai departe, din centru spre marginile foii, pe masura ce studiati subiectul, trasati linii care vor fi asociate cu structura materialului si vor indica directia de gandire. Pe ramura conditionata, pot fi localizate semnificatii noi, mai detaliate. Metoda a fost descrisa de Tony Buzan, un psiholog britanic si autor de tehnici de memorare. Hartile mentale sunt folosite in materialele metodologice pentru predarea unei limbi straine studentilor din universitati.
In general, aceasta metoda inlocuieste abstractul. Structura imaginii de pe foaie poate fi oricare, in ea pot aparea imagini diferite.
Metoda este utilizata in mnemotehnica pentru memorarea textelor, precum si in psihologie pentru stabilirea obiectivelor in terapie si formare.
Numere – litere
Aceasta tehnica este potrivita pentru memorarea numerelor lungi, a numerelor de telefon, a oricarei informatii importante care contine numere.
Tehnica de memorare consta in inlocuirea asociativa a numerelor cu litere. De obicei, principiul este urmatorul: pentru fiecare cifra se scrie o litera consonanta. Mai departe, aceste litere sunt impartite in perechi in ordine, pentru ele se selecteaza cuvinte cu care incep. Apoi, propozitiile sunt alcatuite din cuvinte, care pot sa nu fie in intregime logice, dar memorabile.
In mod similar, pentru fiecare litera sau cifra, se pot alege 3-4 cuvinte – un fel de „cuier” de litere care pot fi pliate intr-un cuvant sau propozitie, amintindu-si de care, creierul va fi capabil sa isi aminteasca intreaga poveste.
Imaginea numerelor
Un alt mod interesant de a retine numerele este de a le asocia cu obiecte. De exemplu, 0 este o gogoasa, 1 este o tabla, 2 este gatul unei lebede si asa mai departe. Imaginile ar trebui sa fie clare si apropiate de tine. In continuare, ne intoarcem la metoda Cicero, conform careia obiectele trebuie aranjate intr-o camera si inlocuite, sau se poate face o poveste din aceste imagini. Atunci cand tehnica de asociere a numerelor si a imaginilor este perfectionata, devine mai usor pentru o persoana sa memoreze numerele in viitor.
Sistem de asociatii fonetice
Metoda asociatiilor fonetice este utilizata in studiul limbilor straine. Esenta sa consta in cautarea cuvintelor din vorbirea nativa care sunt similare cu cele straine. Nu este necesar ca acestea sa fie similare in ceea ce priveste sensul. Asocierea fonetica ajuta la invatarea mai rapida a unei limbi datorita perceperii vorbirii straine ca fiind ceva apropiat.
Daca va faceti griji si intrati in contact cu un numar foarte mare de persoane, nu toata lumea va putea sa-si aminteasca din vedere si numele, de exemplu, atunci cand intalniti un numar mare de persoane intr-un timp comprimat (de exemplu, pe un forum, cand treceti la un nou loc de munca, la o petrecere). In mnemonica, exista modalitati de a va aminti numele unei persoane. Sa luam in considerare doua metode:
- Asocierea cu o persoana celebra – poate ca o noua cunostinta seamana cu un fel de celebritate. Probabil, exista unele asemanari externe intre ei, modul de a vorbi, stilul de imbracaminte. Puteti face o analogie prin nume.
- Gasiti modificari ale numelui – cu cat sunt mai multe, cu atat mai usor va este sa va amintiti numele persoanei.
Amintirea fetei unei persoane va ajuta la contactul activ cu aceasta in momentul intalnirii si al comunicarii. Memoria vizuala va avea timp sa fixeze imaginea sau trasaturile cheie ale fetei, ceea ce va fi suficient pentru a recunoaste o noua cunostinta la intalnire.
Practica arata ca trasaturile care vi se par negative sau inestetice sunt mai bine retinute – ochi foarte mari sau apropiati, chelie. Multi oameni folosesc aceasta metoda. Una dintre modificarile sale este de a numi interlocutorul si particularitatea sa la intalnire. De exemplu, „Vasile, cel cu urechi mari”.
Creierul va fixa atat numele, cat si trasatura distinctiva prin care, atunci cand il intalneste, il va identifica si il va compara cu o persoana. Principalul lucru intr-o astfel de situatie este sa nu spuneti cu voce tare aceasta porecla asociativa secreta!
Metoda Aivazovsky
Tehnicile de memorare a unor cantitati mari de informatii erau cunoscute stramosilor nostri. Datorita mnemotehnicii, poetii fixau in memorie poezii si motivele lor, memorau peisaje in detaliu si fete cu toate ridurile, tonurile si defectele.
Metoda functioneaza destul de simplu. Priviti obiectul timp de 3-5 secunde, apoi inchideti ochii si incercati sa va amintiti cum arata obiectul. Incercati sa va amintiti cat mai multe detalii, puneti-va intrebari despre subiect. Dupa cateva secunde, deschideti ochii si priviti din nou obiectul, fixandu-va atentia asupra noilor detalii care nu au fost observate anterior. Repetati procesul de reproducere in imaginatie.
Metoda Aivazovsky este folosita de cercetasii care dispun de un minim de timp pentru a memora date cheie despre inamic. Aceasta tehnica a mnemotehnicii este utilizata in predarea povestirii – selectarea intrebarilor pentru a clarifica detaliile contribuie la dezvoltarea discursului si la succesiunea logica a naratiunii.
In concluzie!
Auto-studiul consecvent al mnemonicii necesita perseverenta si autodisciplina din partea unei persoane – metodele trebuie repetate in mod regulat, revenind la cursuri din nou si din nou. In plus, trebuie sa selectati singuri metodele mnemotehnice, si exista o multime de ele. Din fericire, gasirea lor nu este o problema. Nu uitati: cel mai bun moment pentru a invata noi abilitati este acum!