În ultimele decenii, globalizarea a remodelat temeinic dinamica economică, politică, culturală și tehnologică dintre țări, în urma cărora s-a accelerat schimbul de bunuri, servicii, tehnologii și chiar ideologii.
Ca urmare, piețele emergente reprezintă un teren fertil pentru corporațiile și investitorii internaționali, care vor să se bucure de un business profitabil, mult mai rapid. Piețele emergente se confruntă cu propriile provocări economice, bariere culturale, niveluri diferite de dezvoltare tehnologică și structuri politice. De exemplu, strategiile de succes aplicate în Brazilia sau India nu pot folosite ca atare în piețele din Africa sau în țările din Asia de Sud-Est pentru că nu vor fi la fel de eficiente; ca acestea să funcționeze, schimbările trebuie să aibă la bază o înțelegere profundă a macroeconomiei, dar și a nuanțelor socio-culturale care pot influența cererea de consum și modelele de afaceri.
Globalizarea și dinamica economică globală
Pentru a înțelege cum globalizarea influențează pătrunderea pe piețele emergente este crucial să privim mai întâi la modul în care aceasta a modificat structura economică la nivel mondial. În perioada pre-globalizare, multe economii naționale funcționau într-un mod izolat, cu schimburi comerciale și fluxuri de capital limitate la frontierele internaționale.
Globalizarea a schimbat aceste paradigme, încurajând deschiderea economică, eliminarea barierelor comerciale și creșterea cooperării internaționale. Această transformare a fost stimulată de progresele tehnologice care au redus semnificativ costurile de transport și comunicare, făcând astfel comerțul internațional și investițiile străine directe mult mai accesibile.
Inclusiv dezvoltarea Internetului și a tehnologiilor de comunicare le-a permis companiilor să opereze și să colaboreze într-un mediu virtual, indiferent de distanța geografică. Corporațiile globale folosesc tehnologia nu doar pentru a ajunge la noi piețe, ci și pentru a înțelege și a se adapta la preferințele locale, oferind produse și servicii personalizate.
Strategii de acces pe piețele emergente
Diferențele culturale, barierele lingvistice, sistemele juridice complexe și instabilitatea politică pot reprezenta obstacole semnificative în accesul pe aceste piețe. Astfel, strategiile trebuie să gândite și adaptate specificului local și la prețuri competitive.
Accesul la piețe noi, fie emergente sau nu, reprezintă o oportunitate majoră pentru orice afacere care vrea să evolueze. Dar ca o organizație să aibă acces aceasta trebuie să dețină certificări internaționale, așa cum este cazul standard ISO 9001. Parte a seriei ISO 9000, această certificare se axează pe sistemele de management al calității (SMC), pe stabilirea unui cadru de lucru care să ajute organizațiile să își îmbunătățească continuu performanța.
Pe piețele globale, credibilitatea și reputația sunt două caracteristici esențiale. Un certificat ISO 9001 ajută organizațiile să-și construiască această credibilitate, demonstrându-și angajamentul față de calitate.
Cum facilitează certificarea ISO 9001 accesul pe astfel de piețe?
În multe licitații și contracte guvernamentale, de exemplu, un certificat ISO 9001 este impus ca cerință. Implementarea sistemelor de management al calității conform ISO 9001 conduce, de asemenea, la optimizarea proceselor interne și la îmbunătățirea eficienței operaționale.