Ce este eficienta personala? Pe scurt, este abilitatea de a rezolva rapid si eficient problemele. Si nu conteaza din ce domeniu fac parte acestea: studiu, munca, hobby-uri, sport, viata personala sau altceva. Eficienta personala va permite sa va organizati oricare dintre activitati in asa fel incat sa reusiti sa faceti totul, sa petreceti cat mai putin timp pentru aceasta si sa obtineti rezultate maxime. Aceasta abilitate poate fi dezvoltata si nu este atat de dificila pe cat pare la prima vedere.
Metode de imbunatatire a eficacitatii personale
Nu conteaza cine sunteti in acest moment: casnica sau mama a trei copii, programator sau manager, atlet sau antreprenor, student sau liber profesionist, credem ca veti fi de acord ca orice munca si orice afacere trebuie aranjate astfel incat sa fie realizate fara intarziere. Ei bine, astfel incat sa existe timp pentru odihna, somn sanatos, pentru a face ceea ce va place si pentru a va bucura de viata.
Daca va intrebati cum sa invatati acest lucru, incepeti sa folositi metodele de mai jos. Incearca sa urmezi recomandarile timp de cel putin 2-3 saptamani si vei vedea schimbari minunate in tine.
Stabilirea obiectivelor
Indiferent de ce expert in productivitate citesti, recomandarile lor vor contine intotdeauna un punct – stabilirea de obiective. Acest lucru este cu siguranta corect: ce fel de eficacitate personala poate exista daca o persoana nu-si stabileste sarcini si nu se straduieste sa realizeze nimic?
Daca doriti sa deveniti o persoana cu adevarat eficienta, faceti-va timp sa va ganditi serios la ceea ce doriti sa realizati intr-o saptamana, o luna, un an, cativa ani. Poate ca sunteti interesat de dezvoltarea carierei sau de inceperea propriei afaceri, poate ca doriti sa va dedicati viata cresterii copiilor sau dezvoltarii spirituale.
Atunci cand obiectivele tale sunt clare pentru tine, iti va fi mult mai usor sa-ti mobilizezi resursele intelectuale si energetice pentru a incepe sa te misti in directia corecta. In plus, pentru aceasta, va trebui pur si simplu sa incepeti sa lucrati activ asupra voastra si sa va dezvoltati capacitatea de a intreprinde actiuni productive.
Planificare
Ce este un plan? Nu este doar o lista de lucruri de facut sau o harta pas cu pas pentru a atinge acelasi obiectiv. Planul poate fi numit fara indoiala ceea ce sta la baza autocontrolului, deoarece contribuie la structurarea oricarei activitati.
Cu toate acestea, multi oameni percep planurile cu ostilitate, crezand ca acestea ii conduc intr-un fel de cadru. Dar este o greseala sa se gandeasca astfel, pentru ca planurile sunt create de oamenii insisi si este foarte posibil ca acestia sa le adapteze in functie de ei insisi si de caracteristicile vietii lor. Si, daca este necesar, orice program si orice plan poate fi ajustat si schimbat cu usurinta – pentru a simplifica sau complica.
O alta valoare a planificarii este aceea ca indeplinirea chiar si a unui singur punct mic din plan da un sentiment de victorie, inclusiv asupra propriei persoane. Iar cei mai eficienti oameni sunt, in general, angajati in planificarea zilnica, adaugand la planurile lor toate afacerile, sarcinile, intalnirile si chiar distractiile.
Dar nu uitati ca planificarea este o abilitate care trebuie invatata. Pentru inceput, este suficient sa schitati pe hartie o mica lista de sarcini pentru ziua respectiva sau, de exemplu, cateva etape intermediare in realizarea obiectivului principal si sa incepeti sa le indepliniti. Dar, cu timpul, va deveni prea usor si nu va mai fi interesant. Prin urmare, va trebui sa stapaniti abordari mai profesioniste.
Pregatirea pentru munca
Oricare ar fi chestia pe care o intreprindeti, trebuie sa va ocupati intotdeauna de ordine, deoarece exista o relatie directa intre aceasta si eficienta actiunilor. Nu orice persoana este capabila sa lucreze in dezordine, chiar daca este creativa.
Inainte de a incepe sa lucrati sau sa studiati, incercati sa va asigurati ca locul in care lucrati este curat si ordonat. Aranjati totul la locul sau, scapati de obiectele inutile si de resturi, faceti curatenie in spatiul de lucru.
Amintiti-va ca ordinea, in primul rand, sistematizeaza gandurile si, in al doilea rand, reduce semnificativ timpul pentru a gasi ceva de care aveti nevoie, pentru ca stiti exact unde se afla si il puteti gasi rapid. Si inca un lucru: asigurati-va ca ventilati camera, astfel incat creierul sa nu resimta lipsa de oxigen.
Lucrul facut pas cu pas
Daca ar trebui sa mananci un elefant, ce ai face? In mod logic, cel mai probabil l-ai taia in bucati mici, nu-i asa? Acelasi lucru este valabil si pentru sarcinile serioase – este mult mai usor si mai rapid sa le finalizati, impartindu-le in mai multe etape mici si facand pauze intre ele.
Daca ai un proiect mare, de exemplu, imparte-l in mini-proiecte, iar daca ti-ai stabilit un obiectiv pe termen lung, imparte-l in obiective intermediare. In plus, potrivit psihologilor si antrenorilor pentru eficienta personala, mai intai trebuie sa rezolvati sarcinile cele mai dificile, dar si pe cele care nu sunt cele mai placute.
Dupa ce lucrurile dificile si neplacute sunt rezolvate, puteti trece in siguranta la cele simple si mai placute. Aceasta abordare va permite sa faceti ceea ce trebuie facut fara intarziere si sa terminati ziua planificata mai repede.
Stabilirea termenelor limita
Planificarea poate fi flexibila, dar tot trebuie sa aveti termene limita pentru indeplinirea sarcinilor. acestea va ajuta sa va mentineti in program si impiedica acumularea unui volum mare de sarcini. Dar nu mai putin importante sunt termenele limita – termenele in care trebuie sa faceti acest lucru sau acel lucru.
Chiar daca doriti sa va relaxati, sa va destindeti si sa stati linistit (ceea ce, apropo, este si util uneori, deoarece corpul si creierul au nevoie de descarcare si de timp pentru a se recupera), nu aveti de ce sa va faceti griji. In plus, in acest fel puteti distribui mai optim timpul si volumul de munca.
Multi oameni remarca, de asemenea, un alt efect pozitiv al termenelor limita – daca incepeti lucrurile atunci cand timpul este deja pe sfarsite, puteti obtine o productivitate mai mare, mai ales daca sunteti responsabil nu numai fata de dumneavoastra, ci si fata de alte persoane, de exemplu, fata de client.
Principiul Pareto
Principiul Pareto, cunoscut si sub numele de regula 80/20, va permite sa evaluati si sa imbunatatiti eficienta oricarei lucrari. El spune ca 20% din eforturi dau 80% din rezultat, iar 80% din eforturi dau doar 20% din rezultat.
Acest lucru inseamna ca trebuie sa intelegeti care dintre actiunile dumneavoastra sunt cele mai eficiente si care, desi nu sunt de prisos, nu sunt atat de „fatale”. Pentru a face acest lucru, trebuie sa va analizati treburile si sa le determinati pe cele care apartin celor 20% dintre cele mai importante – care dau 80% din rezultat.
Odata ce ati facut acest lucru, celelalte 80% din sarcini pot fi atribuite in siguranta la o prioritate mai mica. Acestea pot fi efectuate pe ultimul loc sau pot fi delegate cu totul altor persoane.
Odihna programata
O situatie des intalnita este atunci cand o persoana pare sa fie pe cale sa inceapa lucrul si, de exemplu, se aseaza la calculator, dar decide sa isi termine cafeaua si sa petreaca 5-10 minute verificand e-mailul sau vizitand retelele de socializare. Ca urmare, se pierd 30-40 de minute (sau chiar mai mult), iar munca nu incepe niciodata.
Apoi, acelasi lucru se intampla la pranz si mai tarziu: o persoana isi acorda din cand in cand 5-10 minute pentru a se odihni, dar pierde mult mai mult timp. Desigur, trebuie sa va odihniti, dar trebuie sa faceti acest lucru la o ora clar stabilita, pentru a nu iesi din program si a nu deveni o victima a amanarii.
Sfatul nostru: distribuiti-va timpul de lucru astfel incat 50 de minute sa mearga catre munca, iar 10 pentru odihna. Supravegheaza-ti timpul cu atentie si nu te lasa distras mai mult decat ar trebui. O alta recomandare importanta: treceti la treaba dimineata. Acest lucru va face ca urmarirea planului dumneavoastra sa fie mult mai usoara.
Cautarea motivatiei
Fara motivatia de a face ceva, nu veti realiza nimic. Principalul motivator, de regula, este dragostea pentru munca ta. Dar chiar si aceasta nu este uneori suficienta. Exista fluctuatii inexplicabile ale activitatii, si schimbari de dispozitie, si stres, si oboseala. Toate acestea sunt firesti, pentru ca o persoana nu este un robot.
Cu toate acestea, sta in puterea dumneavoastra sa va influentati propria activitate. Pentru a face acest lucru, trebuie doar sa stiti ce anume va da putere si va face sa lucrati si sa actionati. Poate fi o plimbare in aer liber, citirea unei carti interesante, o discutie cu o persoana iubita sau altceva. Sau puteti pur si simplu sa va amintiti obiectivele si sa va reimprospatati memoria pentru ceea ce lucrati pana la urma.
O alimentatie adecvata si un somn sanatos sunt, de asemenea, de o importanta considerabila pentru motivatie . Nu ar trebui sa va intrerupeti in timpul zilei cu burgeri si dulciuri, deoarece. acestea epuizeaza sistemul nervos. Este mai bine sa mancati o masa completa si din cand in cand sa luati o gustare cu fructe si nuci, sa beti mai multa apa si ceai verde.
In ceea ce priveste somnul, se recomanda sa dormiti cel putin 8 ore pe zi – acesta este timpul de care organismul are nevoie pentru o odihna adecvata. Pentru persoanele deosebit de ocupate, exista modalitati alternative de a dormi, dar somnul nu trebuie neglijat in niciun caz. Daca dormiti suficient si mancati alimente normale, veti fi mereu plini de energie pentru noi realizari.
Invingerea fricii si a lenei
Lenea este un mare obstacol in calea eficacitatii si succesului personal, la fel ca si frica, mai ales frica de schimbare. Atunci cand o persoana se teme, isi pierde autocontrolul si sobrietatea gandirii, precum si stabilitatea, care adesea serveste drept garant al unei vieti de succes si implinite.
Dar daca este foarte posibil sa lupti singur impotriva lenei, atunci este mult mai dificil sa depasesti singur frica de schimbare. Si multi oameni isi justifica incapacitatea de a face fata prin varsta lor.
Daca sunteti tanar, va este mult mai usor sa va decideti asupra a ceva nou, dar daca sunteti deja, sa zicem, peste 30 sau peste 40 de ani, in capul dumneavoastra apar deja ganduri despre daca merita sa schimbati ceva, daca sunteti capabil sa incepeti sa traiti o viata noua (in mod ciudat, un numar foarte mare de oameni se gandesc la eficienta personala la aceasta varsta anume).
Dar noi credem ca frica nu ar trebui sa devina un obstacol. Si faptul ca, chiar si la varsta adulta, puteti obtine succes, exista multe exemple. Cititi, de exemplu, despre Harrison Ford, Suze Orman, Henry Ford, JK Rowling, Ray Kroc – toti au decis sa se schimbe dupa 30 si 40 de ani, iar astazi intreaga lume stie despre ei.
Dar nu conteaza cati ani aveti. Nu trebuie sa permiteti ca lenea si teama sa va faca mai putin activi, flexibili si maleabili. In niciun caz nu trebuie sa te opresti in dezvoltare nici dupa scoala, nici dupa absolvirea unui institut, nici dupa angajare, chiar daca aceasta este destul de reusita.
Implica-te in dezvoltarea personala, dobandeste noi cunostinte si stapaneste noi abilitati, antreneaza-ti creierul – acest lucru iti va garanta cresterea intelectuala si profesionala, precum si o modalitate excelenta de a ramane mereu o persoana energica.
Iesirea din zona de confort
Acest subiect este direct legat de frica. Zona de confort reprezinta conditiile in care o persoana este obisnuita sa existe (sa traiasca, sa munceasca, sa petreaca timpul etc.). Si adesea ea este cea care nu-i permite sa obtina noi rezultate si, daca nu poate depasi limitele obisnuite intr-un lucru, atunci nu va reusi in altul.
Dar daca vrei sa-ti maximizezi potentialul, va trebui, intr-un fel sau altul, sa depasesti limitele pe care le cunosti. Da, zona de confort contribuie la calm si chiar la fericire intr-o oarecare masura, dar in acelasi timp te face sa stagnezi si sa simti ca ceva este inca in neregula in viata.
Oamenii de succes si eficienti nu se culca niciodata pe lauri si se straduiesc sa isi extinda zona de confort, deoarece acest lucru le permite sa avanseze si sa se dezvolte. Ar trebui sa faceti acelasi lucru daca, desigur, v-ati decis cu adevarat sa reusiti si sa va depasiti pe voi insiva.
Nu vom contesta faptul ca iesirea din zona de confort poate fi dificila. Aici intra in joc lenea, si teama de esec, si indoielile, si influenta oamenilor. Dar trebuie sa intelegi ca acest lucru este ceea ce te impiedica sa te deschizi si sa incepi sa iti folosesti capacitatile reale. Daca reusesti sa impingi aceste obstacole in fundal, zona ta de confort se va extinde treptat.
Autoeducatie
Probabil ca v-ati dat deja seama ca nu exista o singura modalitate de a creste eficienta personala. De fapt, aceasta este o munca serioasa asupra propriei persoane, iar munca este complexa. Aceasta include tot ceea ce am vorbit deja, plus autoeducatia sistematica si extinderea cunostintelor proprii.
Autoeducatia nu se refera doar la studiu sau la sfera profesionala, ci, in general, la intreaga viata. Citirea de carti, studierea istoriei si a tendintelor actuale in diverse domenii, cunoasterea psihologiei oamenilor si a particularitatilor motivatiei, invatarea modului de a gestiona banii si renuntarea la obiceiurile neproductive si multe altele.
Cu cat absorbi mai multe informatii (bineinteles, filtrandu-le si eliminand excesul), cu cat inveti mai mult, cu cat esti capabil sa aplici si sa faci mai multe, cu atat devii mai puternic si mai productiv ca persoana. Acest lucru se numeste maximizarea potentialului tau. Prin urmare, una dintre regulile de baza este dezvoltarea constanta si cuprinzatoare.
Toate cele de mai sus pot fi atribuite principalelor metode care permit unei persoane sa devina mai eficiente. Daca incepeti sa folositi chiar si cateva dintre ele, veti deveni garantat mai organizat, mai disciplinat si mai productiv. Dar mai este un lucru despre care am dori sa vorbim, si anume dezvoltarea obiceiurilor persoanelor foarte eficiente.
Obiceiuri ale oamenilor foarte eficienti
In general, exista trei obiceiuri bune si utile care va vor ajuta sa va duceti eficienta la nivelul urmator. Primul este capacitatea de a finaliza orice treaba inceputa. Al doilea este dezvoltarea tuturor actiunilor tale pentru a obtine rezultatul dorit pana la automatism. Iar al treilea este munca asidua asupra propriei persoane, fara autocompatimire si fara nicio concesie.
Dar exista si alte obiceiuri importante care merita atentie. Aproape toti oamenii de succes si proeminenti vorbesc despre ele, inclusiv scriitorul american de renume mondial, antrenorul de afaceri si profesionist in domeniul eficientei personale Brian Tracy. Este cu lista sa de obiceiuri importante pe care dorim sa vi le prezentam.
Potrivit lui Brian Tracy (si in conformitate cu sistemul pe care l-a dezvoltat), oamenii ar trebui sa faca liste de obiective si sa le transforme intr-un plan de actiune specific pentru a intelege nu numai de ce au nevoie, ci si cum si cu ce ajutor sa realizeze toate acestea. Dar haideti sa fim putin mai specifici.
Iata cateva dintre recomandarile lui Tracy pentru cei care doresc sa devina mai eficienti in viata si la locul de munca:
- asigurati-va ca va definiti obiective precise si faceti liste cu ele;
- prioritizati scopurile si obiectivele – atat cele curente, cat si cele pe termen lung;
- definiti-va sarcinile principale si nu ezitati sa le rezolvati;
- concentrati-va asupra rezultatului;
- daca nu exista suficient timp, amanati sarcinile neimportante pentru mai tarziu;
- impartiti tot ceea ce intentionati sa faceti in mai multe categorii: important, necesar, dezirabil si optional;
- analizati si evaluati in mod obiectiv ceea ce ati realizat deja;
- impartiti-va viata in domenii si definiti trei sarcini principale in fiecare dintre acestea;
- ganditi-va cu atentie si pregatiti-va inainte de a intreprinde actiuni;
- urmariti toate punctele si etapele planificate din planuri;
- perfectionati-va in mod regulat;
- dezvoltati-va abilitatile si imbunatatiti-va in aplicarea lor;
- identificati-va in mod obiectiv neajunsurile si faceti totul pentru a le elimina;
- dezvoltati autodisciplina ;
- organizati-va rezervele interne;
- stimulati-va si motivati-va;
- nu mai folositi calculatorul cel putin o zi pe saptamana;
- impartiti sarcinile complexe in sarcini mai mici;
- faceti mai intai lucrurile cele mai neplacute;
- optimizati-va timpul;
- nu amanati afacerile si sarcinile care va sunt atribuite;
- lucrati la o singura sarcina odata.
Brian Tracy insusi urmeaza cu strictete aceste recomandari si, probabil, aceasta este ceea ce i-a permis sa devina o persoana celebra si de succes, care poate spune cu siguranta ca este extrem de eficient si ca viata sa a fost un succes deplin. Mai mult, el impartaseste realizarile si ideile sale cu oamenii – are multe bestseller-uri la activ.
Printre altele, va sfatuim sa incepeti macar un pic sa renuntati la a petrece ore nesfarsite pe retelele de socializare si, de asemenea, sa nu mai depindeti de smartphone-uri , deoarece aceste lucruri au devenit un adevarat flagel al omului modern. Desigur, este imposibil sa le negam utilitatea, dar trebuie, de asemenea, sa interactionati cu ele in mod competent.
Rezumat
Eficacitatea personala este baza succesului in orice domeniu al vietii, in orice treaba si angajament. Fara sa lucram la ea, nu vom deveni niciodata oameni cu adevarat de succes, nu vom atinge prosperitatea si nu vom putea urca pe scara sociala, ci vom ramane persoane obisnuite cu un rezultat de neinteles in viata.
Metodele de eficacitate personala despre care am discutat sunt destul de simple si potrivite pentru oricine, dar depinde de tine daca poti beneficia in vreun fel de ele. Asadar, ganditi-va cat de bine va folositi timpul, oportunitatile si resursele.
Eficacitatea ta personala va fi mai mare daca gasesti un echilibru intre munca si odihna, daca inveti sa stabilesti prioritati si sa te concentrezi asupra unor sarcini specifice si, de asemenea, daca incepi sa dezvolti in tine obiceiurile corecte care nu duc la dependenta si la o stima de sine scazuta, ci la libertate si fericire.