Deși anvelopele Run-Flat există de ceva vreme, numele lor poate fi puțin înșelător. Poate că ar fi mai corect să fie spus „anvelope de rulare fără presiune a aerului”, deși și asta ar fi o denumire cam lungă. Indiferent de denumire, ideea este că acestea pot fi conduse – cel puțin pe o distanță scurtă – chiar dacă își pierd toată presiunea aerului. Tot trebuie să fie reparate sau înlocuite anvelopele, dar nu schimbarea nu trebuie să fie realizată chiar atunci.
În mod normal, o anvelopa obișnuită pare complet plată în partea de jos, ceea ce lasă impresia că mașina se sprijină pe roată și nu pe anvelopa. Acest lucru se datorează faptului că presiunea aerului din interior este cea care susține în mod normal greutatea vehiculului și menține anvelopa rotundă; fără această presiune a aerului, peretele lateral al anvelopei se prăbușește și anvelopa se dezumflă.
La o anvelopa de tip run-flat, peretele lateral este suficient de rigid și de puternic pentru a susține greutatea vehiculului chiar dacă o scurgere provoacă o pierdere completă a presiunii aerului. În timp ce peretele lateral se aplatizează puțin – la fel că la o anvelopa obișnuită care duce lipsa de aer- ea nu pare plata, iar în cazul unui condus moderat, este posibil că pierderea de presiune să nu fie observată de șofer.
De ce are nevoie de aer o anvelopa Run-Flat?
Cele mai multe anvelope de tip Run-Flat trebuie să fie utilizate fără presiune de aer doar pe distanță și viteză limitate – adesea la o viteză maximă de 80 km/h. De ce? Pentru că presiunea exercitată asupra pereților laterali și temperatura internă ridicată ar duce în cele din urmă la degradarea și defectarea anvelopei. De asemenea, dinamică de conducere în viraje rapide și peste denivelări mai mari nu este la fel de bună dacă anvelopa nu este la presiune normală.
Pentru a fi echipată din fabrică cu anvelope Run-Flat, o mașina trebuie să fie dotată și cu un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri. Unele dintre aceste sisteme pot detecta presiunea reală a aerului din interiorul fiecărei anvelope, în timp ce altele mai simple pot detecta doar faptul că o anvelopa se învârte cu o viteză diferită față de celelalte. Atunci când este detectată o presiune scăzută a anvelopelor, o lumina de avertizare este afișată pe panoul de instrumente în față șoferului.